نامگذاری کسب و کار
اسم باید به بیزینس خدمت کند، بنابراین در نامگذاری کسب و کار باید دقت زیادی داشته باشید. البته توجه داشته باشید هیچ وقت نمیتوانید اسمی انتخاب کنید که تمام مشخصههایی که در این مقاله گفته میشود را داشته باشد پس باید اولویت بندی کنید ولی نباید خودتان را در تنگنا قرار دهید که همه موارد تیک بخورد.
چرا در ایران اسم خودمان را روی بیزینس نگذاریم؟
- ممکن است اسم ما آهنگین نباشد. خودتان را با دیور و شنل و الکساندر مککوئین مقایسه نکنید.
- اسامی ما لزوماً اسامی خاص نیستند و ممکن است تکراری باشد.
- توی ذهن نمیماند.
- هزینه برندینگ زیاد است.
- از نظر املایی(فینگلیش) سخت است.
- اگر بیزینس رشد برون مرزی داشته باشد دردسر میشود.
- بزرگترین مشکل این است که بیزینس(به خصوص در کارهای خدماتی) وابسته به شما میشود.
- بیزینس متعلق به شما میشود و اگر قصد فروش آن را داشته باشید به مشکل میخورید.
در چه صورت میتوانیم اسم خودمان را برای کسب و کار انتخاب کنیم؟
- اگر پرسنال برند میسازید برای ایجاد یک بیزینس باید اسم خودتان را بگذارید.
- اگر تخصصی دارید و جلوی دوربین راحت هستید برای بیزینسی که در آینده میخواهید راهاندازی کنید تولید محتوا کنید.
- سرمایه کافی برای تبدیل اسم به برند را داشته باشید.
- اگر اسم و فامیل شما طولانی است میتوانید آن را کوتاه کرده و اختصاری کنید.
نکات مهم در انتخاب اسم
1- توجه به املای کلمات
- اسم فارسی برای وبسایت، اینستاگرام و … باید فینگلیش نوشته شود. پس دقت کنید حرف O یا U نداشته باشد چون موقع سرچ کردن دردسر میشود. مثلاً OU یا OO یا O سرچ کنیم. بدترین کار این است که وقتی اسم تکراری است املای اسم را کش دهیم و مثلاً 4 تا O بگذاریم.
- داشتن حرف K هم ممکن است مشکل ایجا کند و با حرف C اشتباه شود.
- حرف E هم ممکن است با I و Y اشتباه شود. مگر اینکه اسم انگلیسی آشنا و معروف باشد مثل: BOOKER
- در کل املای اسم باید جوری باشد که پیدا کردن اسم و ماندگاری در حافظه سخت نباشد.
2- خوش آوا بودن
- بیشتر از دو سیلاب نباشد.
- حرف صدا دار مثل A خوش آوایی دارد.مانند ARJ یا ARTMAN یا ASTIN
- برای ثبت شرکت اسم باید سه بخش داشته باشد که اسم برند میتواند بخشی از آن باشد.
3- یوزر اینستاگرام و دامین آن موجود باشد.
- اگر خود اسم موجود نیست با پسوند و پیشوند موجود باشد. مانند ARJ COMPANY یا ARJ CO یا ARJ PRODUCT
4- اسم محدود کننده فعالیت نباشد.
- سگمنتها را باید جنرال در نظر بگیریم مثلاً جامه برای لباس مناسب است و به یک محصول خاص محدود نشده ولی حمومی فقط باید محصولات حمام تولید کند و نمیتواند برای تولید روتختی مناسب باشد.
- ترک تی آموزش زبان است ولی فقط باید ترکی آموزش دهد.
- زرمهر که قبلاً طلا تولید میکرد الان نمیتواند نقره تولید کند.
5- بررسی مارکت رقابتی
- باید ببینیم در این مارکت رقبای من این اسم را دارند یا نه؟ مثلاً زردوز بیزینس معروف در مارکت رقابتی است و در سرچ اول میآید.
- اول باید اسم را سرچ کنیم ببینیم کسی هست یا نه؟ حتی با املای متفاوت هم باید سرچ کنیم.
- اگر آن بیزینس خیلی قویتر از ما باشد و بودجه بیشتری داشته باشد نباید آن اسم را انتخاب کنیم.
6- اسم توضیح بیزینس نباشد.
- مثلاً YOUR BUSSINESS COUCH مناسب نیست چون توضیح است. قبلاً اول کلمات را میگذاشتند مثلاً YBC یا یک شعار تعریف میکردند و حروف اول آن را به اسم تبدیل میکردند.
- بیزینس گاید میتواند شعار برند باشد ولی نمیتواند اسم بیزینس باشد.
7- بررسی اسم در گویشها و زبانهای مختلف
- مثلاً برند کیبی مجبور شد در ایران تغییر اسم بدهد.
در انتخاب یک اسم خوب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
1- اسم مرتبط با بیزینس باشد ولی اسم محصول نباشد.
- اسامی شناس با کسب و کار استفاده کنیم ولی محدود کننده نباشد. مثلاً اسم سو به معنی نور برای تولید شمع مناسب است یا اسم اجاق برای رستوران که عنصری از بیزینس است ولی محدود کننده نیست. آستین جزئی از محصول است ولی محدود کننده نیست. دُرگونه برای طلا اسم خوبی است ولی گوشواره خوب نیست. جامه برای لباس خوب است.
- اسم علاوه بر شناس بودن باید به گوش مخاطب هم آشنا باشد. در زمانهای قدیم به کفش میگفتند کارکی ولی این اسم به گوش مخاطب آشنا نیست.
2- اسم نمایانگر مزیت رقابتی باشد.
- مثلاً برند بقا در لباس به مزیت پایدار بودن اشاره دارد.
- آسان پرداخت که مزیت رقابتی را تبدیل به اسم کرده است.
- پاکشوما که مزیت آن پاکیزگی است.
- اسنپ هم خوش آوا و کوتاه است هم بیانگر مزیت رقابتی است زیرا به معنی به سرعت یک بشکن است.
3- اسم بیانگر حس خاصی باشد که بیزینس در مخاطب ایجاد میکند.
- کافه رئیس در جهت ایجاد حس رده بالا بودن
- پرومیس به معنی قول یک حس را به مخاطب میدهد.
- برند یونیتی مربوط به تشکیل کامیونیتی با لباسهای خاص
- برند ارج حس ارتقا
4- اسم خاص
- لزوماً معنی خاصی ندارد و باید بتوان برای آن داستان سرایی کرد. باید رابطه معنی داری بین اسم و ماهیت بیزینس ایجاد کرد.
- باید بتوان داستان را به صورت مستمر روایت کرد.
- از طریق استوری تلینگ باید پل ارتباطی با بیزینس ایجاد کنید.
5- ترکیب اسم با پسوند و پیشوند
- شیدیو=شهزاد+رادیو
- تپسی= تپ+ سی(تاکسی)
- خودکست=پادکست
- فشنیسم
- توجه کنید که گاهی اوقات پسوندها میتوانند در طول زمان محدودیت ایجاد کنند. مثلاً پیونی اسکارف که محدودیت محصول به اسکارف را ایجاد میکند.
- برای لباس پسوند فشن، اتوکوتور، مزون، لیبل یا دیزان هر کدام یک رسالت دارند. مثلاً مزون دست دوز است ولی لیبل کارگاهی و مطابق ترند است. اتوکوتور یک توقع ایجاد میکند.
- مثلاً پسوند گالری یا STORE یا SHOOPهر کدام سگمنت بیزینس را جدا میکنند.
- پسوند باید با ماهیت و ذات بیزینس در یک راستا باشد. مثلاً برای آموزش TRAINING یا EDUCATION یا LEARNING هر کدام معانی و بار متفاوتی دارند و توقع ایجاد میکنند.
چه موقع میتوان اسم بیزینس را عوض کرد؟
در شروع بیزینس باید زمان زیادی برای انتخاب اسم بگذاریم که بعداً مجبور به تغییر آن نشویم ولی در دو زمان میتوان اسم را عوض کرد:
1- اگر سهم بازار نسبت به رقبا کم است میتوان اسم را عوض کرد یعنی زمانی که تبلیغ زیادی نکردیم و بودجه زیادی برای تبلیغات صرف نکرده ایم. وقتی از اولین و دومین تبلیغ گذشته باشد و تبلیغ خیلی بزرگی نبوده باشد.مثلاً در اینستاگرام زیر 10K فالوور میتوان اسم را عوض کرد.
2- وقتی بیزینس تثبیت شده و دارای مشتری است نباید اسم آن را عوض کرد ولی بعد از دوره تثبیت مثلاً بعد از 2 تا 5 سال که بیزینس افول میکند یعنی افت فروش و گسترش رقیب داریم و به نزدیک دوره صفر برمیگردد، در اینجا دوباره باید بودجه تزریق کنیم که به آن ریکال میگویند که در این دوران میشود اسم، لوگو و هر چیزی که مربوط به هویت بصری است را عوض کرد. در این دوره میتوان ریبرندینگ انجام داد. توجه داشته باشید که ریکال فقط یکبار اتففاق نمیافتد بلکه مدام اتفاق میافتد و هر وقت به این نقطه برسیم میتوانیم اسم برند را عوض کنیم ولی توصیه میشود اسم را از نظر آوا و حروف شبیه اسم قبلی انتخاب کنیم.
